G-HCRDFBP0G9
اولین دوره کنگره برند ملّی، اقتدار ملّی در تاریخ 11 تیرماه 1397 با همکاری دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و به ریاست معاون آموزش، پژوهش و فناوری این وزارتخانه و با مشارکت مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه های اقتصادی و تجاری کشور برگزار شد و پس از شناسایی منتخبین خود با تبیین نقشه راهی منسجم و راهبردی، توانمندسازی بین المللی برندهای ملی را دستور کار خود قرار داد.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: امروز ما تحولات عمیقی را تجربه میکنیم، شرکای اجتماعی جامعه در اینجا حضور دارند اعم از نمایندگان مجلس تا مسئولان اقتصادی، ما به ندرت درباره عمق اقتصاد حرف میزنیم اما ما اقتصاد بیماری داریم و دچار رکود شدید بودیم که از سال ۹۴ سعی در بازگشت آن داشتیم و داریم.
وی تشریح کرد: اگر بتوانیم ایرانیان را برای مصرف کالاها ترغیب کنیم و کالاهای خوب ایرانی تولید کنیم یک رابطه دو سویه ایجاد میشود، من در جایگاهی هستم که نگران بیکاری بوده و خود را وزیر بیکاران میدانم و از جایگاه میگویم که اشتغال با بهبود کیفیت و اعتمادسازی بالا خواهد رفت برندسازی میتواند ایجاد اشتغال کند و باید به آن پرداخته شود.
وی افزود: اگر بتوانیم در دو سال زمینه مصرف کالاهای تولید ایرانی را در داخل ایجاد کنیم قطعا هم کیفیت افزایش مییابد و هم صاحب نام و نشان تجاری خواهیم شد. در این صورت است که هم سطح اشتغال بالا رفته و هم بازارهای هدف صادراتی به سوی ما خواهند آمد، ما باید بتوانیم کالاهای قابل رقابت با بازارهای خارجی تولید کنیم تا اقتدار ملی را گسترش دهیم.
ربیعی با اشاره به زمانبر بودن ایجاد نام و نشان تجاری خاطرنشان کرد: نام و نشان تجاری یک فرآیند زمانبر، پیچیده و اجتماعی است محصول در کارخانه ساخته میشود اما برند به دست مشتری میرسد ما در این زمینه مشکل داریم. وزارت کار میتواند در کنار تولیدکنندگان قرار بگیرد تا بتوانیم اوضاع اقتصادی را سر و سامان دهیم.
وی افزود: با فروپاشی شوروی بازارهای جهانی به روی ایران باز شد اما به خاطر عدم کیفیت بازارها را از دست دادیم، اولین شرط برندسازی جلب اعتماد عمومی است. رابطه برند با اقتدار ملی یک رابطه معنادار است ما باید با بهبود کیفیت سکویی برای رسیدن به بازارهای جهانی بسازیم.
ربیعی تاکید کرد: ما روزهای بسیار دشواری را گذراندهایم و جامعه بینالملل ناچار به بازگرداندن ما به سطح جهانی است و آن روز ما باید قویتر و مقتدرتر با برندهای باکیفیت به عرصه بیاییم تا بتوانیم رقابت کنیم، ما این توانایی را داریم تا در سایه عقلانیت، سختکوشی ملی، مدارا و اجماع عمومی خود را از این مرحله برهانیم.
علیرضا محجوب اعلام کرد: وزارت خزانه داری امریکا با اعلام اینکه ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور در دست مردم است، به دنبال باطل کردن این اسکناس هاست.
این موضوع در صدر تصمیمات وزارت خزانه داری امریکاست و شخص رئیس جمهور امریکا نیز به جد آن را دنبال می کند که اگر به اطلاعات بنیادی برسد ابتدا این اسکناس ها را مشکوک و بعد باطل اعلام کند.
وی گفت: هدف امریکا از این اقدام حادثه سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس دادن این پولها بشود.
محجوب با اشاره به اتفاقاتی که در بازار افتاد، افزود: همه اتفاقات از زمانی آغاز شد که عده ای ارز 4200 تومانی دریافت کردند اما محصولات خود را بر اساس ارز 8 هزار تومانی به فروش رساندند.
وی گفت: اولین واکنش های بازار در این زمینه مربوط به ابزارهای منتهی به فضای مجازی، انواع گوشی ها و دستگاه های الکترونیک با واکنش وزیر ارتباطات نیز مواجه شد.
این نماینده مجلس افزود: ما باید برای حمایت از تولید علاوه بر تسهیل و تسریع تخصیص ارز از طرفی سختگیر باشیم و بدانیم اگر به تعهد خود عمل نکرده، رانت خواری کرده است و باید همه امتیازات و بدهی ها را از او اخذ کنیم.
محجوب با بیان اینکه هدف گیری مجلس و دولت حفظ تولید برای عبور از مشکلات است، گفت: در این حوزه نشان های تجاری و اهمیت دادن به کیفیت کالاها، تبلیغ آنها و معرفی درست کالاهای ایرانی اهمیت ویژه ای دارد، مجلس نیز باید در این زمینه مصوباتی داشته باشد تا شاهد شکل گیری نشان های تجاری مبتنی بر ملی و بین المللی باشیم.
در ادامه جلسه معاون آموزش وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: متاسفانه در تولیدات داخلی به اندازه کافی از علم و فناوری بهره نمی گیریم.
دکتر برات قبادیان در کنگره سراسری برند ملی، اقتدار ملی با بیان اینکه کشور ما از نظر منابع انسانی در رتبه سوم دنیا قرار دارد و به لحاظ تعداد دانشجو یکی از بهترین ها در دنیا هستیم گفت: اما متاسفانه دانشگاه و صنعت در کشور یکدیگر را قبول ندارند و استفاده مناسبی از ظرفیت ها و فناوری در تولید نمی شود.
وی با اشاره به اهمیت برندسازی و معرفی کالاهای ایرانی در سطح جهان گفت: ماندگاری نشانه های تجاری بستگی به تاثیرگذاری آنها در سطح بین المللی دارد.
قبادیان تاکید کرد: بیش از صد هزار بنگاه تولیدی در کشور داریم که ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در آنها امری بسیار مهم و ضروری است .
وی افزود: کالاهای ایرانی باید دو ویژگی کیفیت و قیمت مناسب داشته باشند تا ماندگار شوند.
قبادیان همچنین با اشاره به نشانه های تجاری مطرح ایرانی در دنیا از جمله فرش ، زعفران و خاویار گفت: کشور ترکیه در سال 2018 یک میلیارد دلار بودجه برای تحقیق در زمینه فرش در نظر گرفته است که برای حفظ نشانه های تجاری خودمان نباید از موضوع تحقیق و توسعه غافل شویم.
مهندس سیدمهدی میرصالحی مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده وزارت صمت در شورای سیاستگذاری و دبیر علمی کنگره اعلام کرد اقتصاد ایران هرچند سال یک بار دچار نوسانات شدیدی در قیمت ارز، قیمت انرژی، سطح عمومی قیمت ها، سرمایه گذاری ثابت و بالاخره رشد تولید ناخالص داخلی میشود.
بخشی از این نوسانات ناشی از شوک های خارجی نظیر تحریم اقتصادی و قیمت جهانی نفت و بعضا طلاست، لیکن ریشه بخش عمدهای از این نوسانات را میتوان در غلبه رویکرد سیاسی بر واقعیت های اقتصادی کشور جستجو کرد.
در این ارتباط توجه به دو واقعیت ضروری است: واقعیت اول وجود تورم مستمر در اقتصاد ایران طی چند دهه اخیر و واقعیت دوم وابستگی شدید بودجه دولت به درآمدهای ارزی و ریالی حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی.
نتیجه واقعیت اول آن است که برای حفظ قدرت خرید، اعتبارات بودجه بایستی هرساله متناسب با نرخ تورم افزایش یابد که متاسفانه درآمد دولت نمیتواند پا به پای هزینه ها افزایش یابد. چرا که رویکردهای سیاسی عمدتا در جهت ثابت نگه داشتن نرخ ارز، قیمت حامل های انرژی و راضی نگه داشتن مردم است.
با توجه به لزوم افزایش هزینه های جاری که عمدتا حقوق و دستمزد است به ناچار هزینه های عمرانی کاهش می یابد. کاهش هزینه های عمرانی دولت از یک سو واقعی نبودن نرخ ارز که منجر به تقویت واردات و تضعبف صادرات میشود از سوی دیگر، باعث کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی و به تبع آن لطمه وارد شدن به رشد تولید ناخالص داخلی میشود.
تورج صابریوند دیزاینری که این روزها به عنوان همکار راب جانوف طراح لوگوی اپل در ایران شناخته میشود در صحبتهای خود از عصر برندینگ صحبت کرد و از تفاوت رو به رشد امروز در بین برندها سخن گفت و دلیل تمایز محصولات برندهای مختلف را دیزاین دانست.
او مثال خود را با برند اپل شروع کرد که بر روی بدنه تولیدات خود عنوان کرده که در چین محصول خود را تولید میکند ولی در ادامه عنوان میکند که در کالیفرنیا دیزاین شده است و مثال های متعددی را در سطح ایران و جهان به عنوان دیزاین خوب و بد و یا تفاوت تفکر دیزاین و دیزاین به عنوان مقدمه مطالب خود مطرح کرد.
D & D پارادایم شیفتی که بیان میکند امروز واحدهای در برندهای بزرگ دنیا اولویت بسیار بزرگی است. او عنوان کرد اگر در هاروارد بیزینس ریویو مرور کنیم بیش از پانزده هزار مقاله در رابطه با دیزاین وجود دارد.
وی گفت میزان سرمایه گذاری در شرکتهای دیزاین محور ۲۸ % بیشتر از شرکت هایی است که اولویت طراحی در آنها وجود ندارد.
تورج صابریوند اعلام کرد مبحث دیزاین برای تغییر در هویت یک برند موضوعی کلیدی است و می بایست تفکر دیزاین در مجموعه های صنعتی متحول شود تا مردم متوجه تغییر شوند.
در ادامه صابریوند اعلام کرد پاشنه آشیل اقتصاد کشور امروز موضوع طراحی است که متاسفانه نه تنها در مقیاس صنعتی به آن توجهی نمیشود بلکه در مباحث ملی همچون فرودگاه امام نیز نادیده گرفته شده است.
اگر ما امروز نگاه خود را به موضوع دیزاین به عنوان بزرگترین مزیت رقابتی متحول نکنیم قطعا کشورهایی مانند ترکیه به راحتی بازارهای ایران را فتح خواهند کرد.
حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در این کمیسیون بیشتر گزارشات نظارتی داریم. اما اگر لزومی بر اصلاح قانون در این زمینه وجود داشته باشد اعمال میکنیم که تاکنون سه قانون در زمینه حمایت از تولید ملی اصلاح شده و یکی از این قوانین قانون رقابتپذیری و انحصار بوده است.
وی افزود: ما اگر بخواهیم نشان ملی داشته باشیم لازمه آن رقابتپذیری و رقابت سالم است و باید انحصارها بشکند.
فولادگر در زمینه واردات رسمی و تاثیر آن در تولید ملی خاطرنشان کرد: ما واردات رسمی را بررسی کردیم که با وجود حمایت از کالای داخلی این واردات چه میزان بر تولید ملی تاثیر میگذارد و تاکنون چه میزان تخلف در این زمینه رخ داده است. اصلاح قانون حداکثر و حمایت از کالای ایرانی هم به قوانین اضافه شده که در صحن مجلس به بحث گذاشته شده است.
وی افزود: ما هیات نظارتی را اعمال کردهایم که تخلفات را به قوه قضائیه گزارش میدهدو نتیجه آن همین روزها تثبیت میشود فضای کسب و کار باید مساعد باشد تا بتوانیم بهرهوری را افزایش داده و برند ملی داشته باشیم. ما قانون کسب و کار را مرحله به مرحله رصد میکنیم.
فولادگر با اشاره به چهارمین محور کاری کمیسیون حمایت از تولید ملی تشریح کرد: چهارمین محور کاری ما اقتصاد مقاومتی از باب فضای کسب و کار اصل ۴۴ و توانمندسازی بخش داخلی و خصوصی است. که در حال حاضر در حال اصلاح قانون مربوطه هستیم و پنجمین محور هم اشتغال است.
وی افزود: قانون حداکثر را هم پیگیری میکنیم که از تولید در داخل حمایت میکند و میتوانیم کار را توسط نیرو و برند داخلی در خارج هم انجام دهیم. ما نمیتوانیم ادعا کنیم که بسیاری از کالاهای ما صد در صد داخلی هستند به همین دلیل آییننامه عمق ساخت داخل را اجرایی کردهایم که در زمینه ارتقای کالای داخلی و برندسازی است.
علی اکبر اولیاء رئیس سازمان بهرهوری ایران اظهار کرد: چند دهه است که در دنیا بحث بهرهوری مطرح شده است و با تمرکز بر این بخش رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته کسب شده است.
وی افزود: بهرهوری یعنی استفاده از کالای ملی و نیروی انسانی ملی که ژاپن این روند را به خوبی انجام داده و حرکت رو به جلو داشته است این حرکت به نهضتی در حوزه بهرهوری تبدیل شده و به آمریکا و اروپا هم رسیده است.
اولیاء در ادامه تصریح کرد: ما هم حدود ۵۰ سال است که عضو سازمان بهرهوری شدهایم اما هنوز توفیقاتی کسب نکردهایم امسال که سال حمایت از کالای داخلی اعلام شده فرصت جدیدی برای ما ایجاد کرد تا به این بحث بیشتر ورود کنیم.
اما حمایت از کالای داخلی به معنای حمایت درونی از این کالا است و تولیدکنندگان باید ظرفیتهای درونی خود را بروز دهند و کالاهایی با کیفیت بالاتر و مصرف بهینهتر ارائه دهند.
وی در رابطه با دستگاههای فعال در این عرصه خاطرنشان کرد: ما در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد، ایدرو و ایمیدرو همکاری کنیم. اتحادیههای کارگری هم باید بهرهوری نیروهای انسانی را بالاتر ببرند تا قیمت تمام شده محصول کاهش پیدا کند. ما تهدیدهای آمریکا را میتوانیم به یک فرصت تبدیل کنیم و به نفع تولید و برند بنزین قدم برداریم.
وی عنوان کرد: بسیاری از کالاهای ژاپن، آلمان، آمریکا و چین برند محسوب میشوند که تنها با افزایش بهرهوری و بالا رفتن کیفیت به این درجه رسیدند ما هم امیدواریم جزو کشورهایی باشیم که با یک نهضت بهرهوری به جمع تولیدکنندگان برند بپیوندیم.
اولیاءدر پایان گفت: ما با افزایش بهرهوری میتوانیم به یک برند ملی در بحث صنایع غذایی برسیم و پیشرفتهای خوبی در این زمینه داشتهایم.
در ادامه گردهمایی رئیس شورای رقابت گفت: تولید، اقتدار ملی آورده و باعث قوی شدن اقتصادی می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، قباد شیوا رئیس شورای رقابت که در همایش برند ملی اقتدار ملی سخن می گفت افزود: مشکلات فضای کسب و کار از سال 68 همچنان پابرجا است و ما فقط در مورد حل این مشکلات صحبت می کنیم.
وی اظهار داشت: کشورهایی که نفت و گاز ندارند بسیار پیشرفته اند زیرا به تولید متکی هستند.
رئیس شورای رقابت با تاکید بر ضرورت حمایت از اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تصریح کرد: در گذشته دولت ها حکمران بودند اما اکنون در حال گذر از این دوره هستم و با اصل 44 قرار شده تا دولت از عرصه اقتصاد کنار برود.
شیوا گفت: هرچند برای خصوصی سازی اقداماتی انجام شده اما هیچکدام از مقامات از روند خصوصی سازی رضایت ندارد. درسالهای اخیر بخشی از بنگاه ها به بخش خصوصی واگذار شد اما بخش خصوصی نیازمند حمایت است ولی دولت حمایت کننده خوبی نیست.
وی ادامه داد: دولتها چون می خواهند وجهه خوبی داشته باشند هیچ گاه تصمیم اقتصادی صحیحی اتخاذ نمی کنند.
مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی در مراسم، با اشاره به وضعیت رو به رشد واردات در دولتهای گذشته اظهار کرد: با واردات سالانه ۸۰ میلیارد دلاری در دولت فعلی مقوله برندینگ عملی نخواهد شد و لذا باید واردات کنترل شود. کواکبیان با بیان اینکه برای پیشرفت اقتصاد کشور باید از فساد جلوگیری شود، افزود: اگر فساد متوقف شود، قطعا پیشرفت اقتصادی در زمینههای مختلف را شاهد خواهیم بود. وی تصریح کرد: تولید، برند و اشتغال کاملا با یکدیگر مرتبط هستند و برند ملی با تولید ملی ارتباط دارد وی بر ضرورت کار جدی در زمان جنگ اقتصادی با قدرتهای خارجی تاکید کرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعضای دولت باید با یکدیگر هماهنگی و انسجام داشته باشند، اضافه کرد: مهمترین بحث در حال حاضر انسجام اعضای دولت است که اکنون این انسجام دیده نمیشود.
نباید معاون اول بگوید سه دهک را از یارانه بگیران حذف میکنیم اما سخنگوی دولت آن را تکذیب کند و یا نباید وزیر صنعت ما در بحث انتشار اسامی لیست ثبت و سفارش نظر متفاوت از بانک مرکزی و یا وزارتخانه دیگری داشته باشد.
کواکبیان در پایان گفت: بالا بردن کیفیت اجناس داخلی از جمله عوامل کمک به تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است.
اولین همایش “دیزاین و توسعه” با هدف پرداختن به اهمیت دیزاین در صنعت و تجارت و تاکید بر اینکه برندهای ایرانی در مقایسه با برندهای موفق بینالمللی عمدتا به دیزاین توجه نکردهاند، برپا شد.
بررسی امکانهای توسعه از طریق دیزاین، تاثیر اقتصادی دیزاین در برندهای کشورهای دیگر، بررسی سطوح مختلف Design Ladder و مرور چند پروژه دیزاین در کسب و کارهای ایرانی از محورهای این همایش بود.
دبیرخانه دائمی طرح دیپلماسی برند با همکاری مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با راهبری دکتر علی محمد بیدارمغز روش های حضور در مجامع و ضیافت های بین المللی و راهکارهای میزبانی فاخر از هیئت های تجاری به برگزیدگان طرح سراسری برند ملی آموزش داده شد و با حضور مدیران ارشد برندهای ملی برگزاری گالادینرهای کاری شبیه سازی گردید.
با هدف توانمندسازی تجاری سازمان های اقتصادی برگزیده طرح ملی برند در موضوع حضور و مشارکت فعال در فضای اقتصاد بین الملل و زنجیره ارزش جهانی، دبیرخانه طرح اقدام به انعقاد تفاهمنامه همکاری با وزارت امور خارجه نمود و مدیران علاقه مند به فعالیت های بین المللی در دو گروه مستقل و با مشارکت علمی دانشکده روابط بین الملل این وزارتخانه در قالب برگزاری دوره آموزشی و شبیه سازی به مدت 20 ساعت در این رویداد حاضر شدند.
اهمیت و ضرورت افزایش دانش و آگاهی بازیگران اصلی عرصه اقتصاد کشور از نحوه تفکر، فرهنگ، نیازها و شیوه های مدیریت در سرزمین های پیشرفته باعث شده است تا با همکاری دانشکده مطالعات جهان به عنوان تنها مرکز تخصصی و آکادمیک کشور که در سالهای اخیر پژوهش های قابل اعتنایی در این موضوعات داشته، تلاش کنیم نسبت به توانمندسازی فعالان اقتصادی کشور جهت حضور در این جهان بدون مرز با طراحی دورههایی با موضوع تفکر استراتژیک و مدیریت به سبک کشورهای توسعه یافته اقدام نماییم
توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با چشمانداز ورود به تجارت آزاد با این اتحادیه اقتصادی پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی در خرداد 1398 از 5 آبان 1398 اجرایی شد. به موجب این توافقنامه بیش از 862 قلم کالا که عمدتاً در بخشهای کشاورزی، دامی و صنعتی است، مشمول کاهش تعرفه گمرگی شدند که در این بین، 502 قلم از آن ترجیحات اعطایی اتحادیه به ایران و 360 قلم نیز ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود.
دبیرخانه دائمی طرح با همکاری سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی تهران پس از انعقاد تفاهمنامه تجارت ترجیحی فیمابین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و با هدف بررسی فرصت ها و تهدیدهای این توافق بین المللی و آگاه سازی جامعه فعالان اقتصادی کشور در ابتدا و انتهای سال 1399 علیرغم عدم امکانپذیری برگزاری جشنواره به علت وقوع پاندمی کرونا دو رویداد تخصصی با دعوت از نمایندگان 5 کشور عضو اتحادیه برنامه ریزی و اجرا نمود.
رئیسجمهور پیشنویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاریهای جامع ایران و چین را ۳ تیر ۱۳۹۹ در جلسه هیات دولت بررسی و تأیید کرد. در آن نشست به وزارت امور خارجه مأموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.
این قرارداد در شرایطی در دستور کار قرار گرفت که ایران سالها به عنوان عضو ناظر سازمان همکاریهای اقتصادی شانگهای در تلاش برای عضویت دائم به این پیمان جهانی بود.
با توجه به لزوم اشراف فعالان اقتصادی ایران بر مناسبات سیاسی و تجاری حاکم بر قرارداد 25 ساله ایران و چین و بهره مندی از فرصت های اقتصادی این قرارداد و نیز آگاهی از ظرفیتهای مبادلات اقتصادی با کشورهای عضور سازمان همکاریهای اقتصادی شانگهای، دبیرخانه دائمی طرح اقدام به برگزاری نشست ملی راهبردهای مبادلات اقتصادی در مسیر جاده ابریشم با حضور متخصصین و چهره های سیاسی داخلی و بین المللی متولی در قالب پانل های تخصصی نمود.
ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی(۱۳۸۳ شمسی) و چهار سال بعد از تشکیل رسمی این سازمان به همراه هند و پاکستان عضو ناظر سازمان همکاریهای شانگهای شد. عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاریهای شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور آیتالله رئیسی در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت.
در سومین سال اجرای توافق تجارت ترجیحی بین ایران و اوراسیا و در آستانه انعقاد اولین توافق تجارت آزاد تاریخ کشور و با توجه به لزوم اشراف واحدهای اقتصادی زنجیره تامین غذا که سهم 80درصدی در تجارت در سه سال زمان اجرای تفاهمنامه داشتند با همکاری اتاق بازرگانی تهران سومین نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا در بهمن ماه سال 1401 توسط دبیرخانه دائمی طرح برگزار شد.
هیات تجاری جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه به سرپرستی رادی خابیروف، رئیس جمهوری این ایالت و با همراهی برخی از وزرای اقتصادی و نیز فعالان اقتصادی این ایالت به منظور دیدار و مذاکره با فعالان اقتصادی سراسر کشور، مورخ ۲۲ اسفندماه ١٤٠١ در هتل اسپیناس خلیج فارس واقع در بلوار کشاورز حضور بهم رسانند.
با هماهنگی اتاق بازرگانی تهران، دبیرخانه دائمی طرح فعالان اقتصادی برتر کشور را برای برگزاری جلسات B2B به این رویداد دعوت نمود و توافقات بسیاری بین همتایان تجاری در این نشست شکل گرفت.
سازمان توسعه تجارت ایران در راستای ارتقای سطح دانش و توانمندی بنگاههای تولیدی و به منظور تربیت مدرس بازاریابی بینالمللی، در همکاری با مرکز بینالمللی تجارت (ITC) اقدام به آموزش، آموزشدهندگان بانکهای اطلاعات تجاری نمود.
این بانک های اطلاعاتی زیر نظر WTO برای تسهیل تجارت جهانی از میزان و کیفیت مبادلات تجاری کشورها جمع آوری میشود.
چارچوب استراتژی ملی صادرات که در همکاری با ITC و با حضور و مشارکت 400 نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی صورت گرفته، 359 فعالیت در نظر گرفته شده که در طول 4 سال آتی توسط سازمان توسعه تجارت و وزارتخانههای ذیربط در همکاری با مرکز بینالمللی تجارت اجرایی خواهد شد.
با توجه به لزوم ایجاد زیرساختهای مناسب جهت حضور موثر فعالان تجاری در بازارهای هدف صادراتی، دبیرخانه دائمی طرح با همکاری مرکز بینالمللی تجارت ITC به عنوان نهاد وابسته به سازمان تجارت جهانی (WTO) نسبت به برگزاری 2 دوره تخصصی ویژه با موضوع تسلط بر ابزارهای تجزیه و تحلیل بازار بر اساس بانک های اطلاعاتی در خرداد و تیرماه 1402 اقدام نمود.
با توجه به اهمیت صنعت غذا و زنجیره تامین خوراک در امنیت ملی کشور و نقش آن به عنوان موتور محرک اشتغال بر اساس ارزیابی مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همکاری انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی کشور و با همراهی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اولین جشنواره بین المللی دیپلماسی غذا با حضور مسئولین حوزه دیپلماسی و فعالان صنفی و صنعتی زنجیره غذایی کشور در بهمن ماه 1402 در محل مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.
سازمان های کلاس جهانی، نسل جدیدی از سازمان ها هستند که نتیجه تغییر در دنیای کسب و کار امروزی اند. این تغییرات باعث شده تا پارادایم سازمانی نیز تغییر یابد، پارادایم جدید، سازمان های خاص خود را طلب می کند که امروزه به سازمان های کلاس جهانی شهرت یافته اند.
از سوی دیگر با گذر از اقتصاد سنتی مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش، دانش به یکی از دارائیهای اساسی سازمان ها تبدیل شده و مدیریت آن امری ضروری به نظر میرسد. مدیریت دانش بیش از آنکه یک تفکر درباره چگونگی اداره یک سازمان باشد، یک دارایی راهبردی برای سازمان است. در اقتصاد نوین، دانش منبع اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی است.
در مجمع ملّی دیپلماسی برند ما تلاش خواهیم کرد با گرد هم آوردن متخصص ترین افراد در حوزه های متفاوتی که میتوانند ما را در جهانی شدن همراهی نمایند هرآنچه در دسترس هست برای توسعه برندهای ایرانی دسترس پذیر نماییم.