G-HCRDFBP0G9
مرکز تجارت بین المللی ITC کانون برنامه ریزی سازمان ملل برای همکاری های فنی با کشورهای در حال توسعه جهان در زمینه گسترش تجارت است. مرکز تجارت بین المللی از سوی موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) در سال 1964 میلادی تاسیس شد و از سال 1968 زیرنظر گات و کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) فعالیت خود را به طور وسیع آغاز کرد. این مرکز به عنوان بازوی اجرایی برنامه عمران سازمان ملل UNDP عمل میکند و مسئولیت تامین مالی پروژه هایی که از سوی UNDP در کشورهای در حال توسعه در ارتباط با توسعه بازرگانی به اجرا در می آید، به عهده دارد.
دپارتمان بین الملل مجمع جهانی دیپلماسی برند با هدف توانمندسازی بنگاه های برتر صادراتی کشور در نظر دارد با همکاری مرکز تجارت بینالمللی ITC-International Trade Center به عنوان نهاد وابسته به سازمان جهانی تجارت (WTO) و کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (UNCTAD) نسبت به برگزاری رویدادی ویژه و تخصصی در قالب ورکشاپ با هدف آشنایی، معرفی و تسلط بر ابزارهای تجزیه، تحلیل و مطالعه بازارهای بین الملل ITC در مهر ماه 1403 اقدام نماید.
از آنجایی که دسترسی به اطلاعات تجاری و بازار هدف یکی از مهمترین عوامل موفقیت در بازارهای منطقهای و بینالمللی است، مرکز تجارت بین المللی مجموعه ای از ابزارهای آنلاین را برای شفافتر نمودن تجارت جهانی و تسهیل دسترسی به بازارها ایجاد کرده است. این ابزارها فعالان تجاری را قادر می سازند تا فرصتهای صادرات و واردات را شناسایی کنند، نیازمندی های دسترسی به بازار را مقایسه کنند، عملکرد تجارت ملی را ارزیابی کنند و تصمیمات تجاری آگاهانه اتخاذ نمایند .
1
مخاطبان هدف
• مدیران عامل شرکت ها و موسسات صنعتی، صادراتی، لجستیک و بازرگانی • مدیران صادرات، بازرگانی و بین الملل سازمان ها و شرکت های صنعتی ، صادراتی و بازرگانی • برنامه ریزان کلان و تحلیلگران ارشد فعال در حوزه تجارت و سرمایه گذاری خارجی • اساتید و فارغ التحصیلان رشته های مدیریت، اقتصاد، بازرگانی، آمار و آینده پژوهی • سایر فعالان و دست اندرکاران حوزه اقتصاد و تجارت بین الملل
2
فهرست ابزارها
• نقشه تجاری (Trade Map) • نقشه دسترسی به بازار (Market Access Map) • اقدامات غیر تعرفه ای و دسترسی به بازار (NTMs-Non-TariffMeasures) • نقشه پتانسیل صادراتی (Export Potential Map) • قواعد مبداء (Rules of Origin) • اقدامات مرتبط با مقررات بهداشتی و فنی و معرفی ابزار (SPS & TBT – Eping Platform)
3
راهبردآموزشی
• آموزش فعال active teaching • ایفای نقش role playing • آموزش پروژه محور project teaching • آموزش تئوری حضوری • بحث گروهی • حل مسئله • کار با نرم افزار و پلتفرم • ورکشاپ و اجرای نمونه عملی • پرسش و پاسخ
4
آموخته های دوره
• شناسایی بازارهای جذاب • گردش کالاها بین کشورها • شناسایی رقبا • حجم، نوع و میزان کالاهای مبادله شده • شناسایی بازارهای نوین • تحلیل عرضه کنندگان یک کالای خاص در یک بازار هدف • مقایسه قابلیت های صادراتی کشورهای مختلف برای کالاهای گوناگون • تحلیل استانداردهای لازم و آگاهی از تعرفه های تجاری برای ورود به بازارهای منتخب بین المللی
مجموعه ابزارهای تجزیه و تحلیل بازار، بزرگترین پایگاه داده های تجاری را با همکاری سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل متحد و شرکای تجاری خود در جهان در اختیار کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار قرار داده است.
سیاستگذاران، سازمان ها و نهادهای مرتبط با حوزه تجارت خارجی در هر کشور، بنگاه های خرد، کوچک و متوسط از طریق دسترسی رایگان و به روز اطلاعات در این درگاه اطلاعاتی قادر خواهند بود تا به آمار تجارت کالا در سطح بین الملل، داده های تعرفه ای، اقدامات غیر تعرفه ای کشورها، آشنایی با پتانسیل صادراتی کشورها، قواعد مبداء، دسترسی به اطلاعیه های سازمان جهانی تجارت (WTO) در مورد مقررات بهداشتی و فنی کالاها و بسیاری موارد دیگر دسترسی پیدا نمایند.
نقشه تجاری (Trade Map)
مجموعه دادههای آنلاین است که آمار تجارت بینالمللی و شرکتها را ارائه کرده و همچنین شاخصهای عملکرد صادرات، تقاضای بینالمللی، بازارهای جایگزین و نقش رقبا را در این بازارها به تصویر میکشد.
نقشه دسترسی به بازار (Market Access Map)
نیازهای شرکتهای خصوصی و سیاستگذاران را از طریق بهبود شفافیت بازار و تسهیل تحلیل سیاستهای تجاری و همچنین ارائه اطلاعات جامع در مورد موانع تجاری مرتفع میسازد.
نقشه پتانسیل صادراتی (Export Potential Map)
اطلاعات تخصصی مربوط به تحلیلهای تجاری را بهصورت اطلاعات کاربردی در مورد موقعیتهای صادراتی نمایش میدهد. این ابزار بر اساس یک مدل اقتصادی جامع، پتانسیل کشورها را برای افزایش تنوع صادرات مورد ارزیابی قرار میدهد.
اقدامات غیر تعرفه ای و دسترسی به بازار (Non-Tariff Measures and Market Access)
قواعد مبدا (Rules of Origin)
پایگاه اطلاعاتی قواعد مبداء همراه با پایگاه های اطلاعاتی تعرفه ها و قراردادهای تجاری موجود در پایگاه اطلاعاتی نقشه دسترسی به بازار سبب دستیابی به راه حل های منحصربه فردی می شود که شرکت ها را قادر می سازد از توافق های تجاری در سراسر جهان منتفع شوند.
اقدامات مرتبط با مقررات بهداشتی و فنی و معرفی ابزار ePing SPS & TBT Platform
این درگاه اطلاعاتی کاربران را قادر می سازد تا به موقع از پیام ها و اطلاعیه های (Notifications)مرتبط با محصولات و بازارهای خود مطلع شوند.
پشتیبانی عملی برای کسب و کار مبتنی بر تجارت
جهان با چالشهای اقتصادی عظیمی مواجه است که آسیبپذیرترین آنها از بیثباتی اجتماعی و اقتصادی آسیب دیدهاند. ما در ITC در تلاش هستیم تا این موضوع را از طریق تجارت برای همیشه تغییر دهیم.
ما به کسبوکارهای کوچک، سیاستگذاران و سازمانهای پشتیبان کسبوکار در کشورهای در حال توسعه مجموعهای از آموزشهای عملی مرتبط با تجارت، خدمات مشاورهای و دادههای هوش تجاری فراوانی ارائه میکنیم.
ما به کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط کمک می کنیم تا رقابتی تر شوند و به ایجاد محیط های نظارتی بهتر برای تجارت کمک کنیم.
لازم به ذکر است دوره مذکور به زبان فارسی، بهصورت حضوری و در سه روز مجموعا به مدت زمانی 20 ساعت با حضور مدرسین مورد تایید مرکز تجارت بین المللی و با با مشارکت منتورهای مسلط به ابزارها برگزار خواهد شد.
دوره موردنظر، انواع این ابزارها و نحوه کار با آنها را در سه جلسه به طور کامل معرفی خواهد نمود و حاضران در جلسات پس از کسب مهارت و تسلط کافی به این ابزارها و شبیه سازی فرآیند تحلیل بازار در صنعت خود بر اساس HS code در بازارهای نمونه و هدف صادراتی، گواهینامه رسمی را مستقیماً از مرکز بین المللی تجارت ITC دریافت خواهند نمود.