G-HCRDFBP0G9
دانلود بروشور

مجمع ملّی دیپـلماسی برند

دومین کنگره سراسری برند ملّی، اقتدار ملّی

« امروز بر کسی پوشیده نیست که تنها راه نجات کشور تولید است و تولید. تولید، اراده می‌خواهد و ایرانی مرد اراده است. آنجا که خواسته است، توانسته است. این را تاریخ می‌گوید. روایت تجربه هم این را تأیید میکند. حالا اما در دوران پس از انقلاب با روحیه‌ای که امام خمینی(ره) در خودباوری به جامعه ایران هدیه کرده این اراده‌های سترگ دوچندان شده است؛ در صنعت و پزشکی و فناوری و علم. حالا نام ایران دیگر یک مستعمره آمریکا نیست. ایران صاحب تکنولوژی است. ایران صاحب نام است.»
​​​​​​​
                                       مقام معظم رهبری مدظله ­العالی(نمایشگاه توانمندی ­های تولید داخلی  بهمن ماه 1402)​​​​​​​

روزشمار برگزاری دومین مجمع

دومین کنگره سراسری برند ملّی، اقتدار ملّی
​​​​​​​اولیـــن مجمع ملّی دیپـلماسی بـرنـد

با اهتمام به طرح ملی زنجیره ­های ارزش راهبردی وزارت کشور و بر مبنای نتایج مطالعات آمایش سرزمین صنعتی، معدنی و تجاری و با توجه به لزوم نقش ­آفرینی فعال سازمان­ های سرآمد اقتصاد کشور در تقویت برند و تصویر ایران در سطح بین ­المللی در نظر است با همکاری کامل دولت و بخش خصوصی اقتصاد، دومین طرح سراسری برند ملی، اقتدار ملی با عنوان مجمع ملّی دیپلماسی برند با هدف معرفی برترین بنگاه­ های اقتصادی، صنعتی و خدماتی کشور به عنوان نمایندگان اقتصاد ایران به زنجیره­ های ارزش جهانی  23 مرداد ماه سال 1403 در محل سالن اجلاس سران جمهوری اسلامی برگزار گردد.​​​​​​​
سازمان­های برگزیده و سرآمد اقتصادی کشور در اختتامیه این طرح دیپلماتیک که با نظارت علمی دانشگاه صنایع و معادن ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت سامان داده خواهد شد؛ پس از حضور در فرآیندهای مصوب تعالی و شناسایی نقاط بهبود و انجام مطالعات توسعه­ای، با دریافت نشان ممتاز برند ارزش­ آفرین ملّی و دیپلم افتخار سفیر شایسته اقتصادی با حضور چهره­های ملی و بین ­المللی و اصحاب رسانه تجلیل خواهند شد و به عنوان اعضای مجمع ملی دیپلماسی برند ایران معرفی خواهند شد.
  برگزیدگان این فرآیند ملی به عنوان اعضای مجمع ملّی دیپلماسی برند و با هدف اعتلای برند ملی ایران در سطح بین ­المللی در سال­های پیش رو به نشست ­های راهبردی با چهره ­های علمی و سیاسی، دوره­ های تخصصی و شبیه­ ساز­های توانمندسازی کلاس جهانی، نشست­های B2B و B2G و نیز مجامع دیپلماتیک دعوت خواهند شد.
 لازم به توضیخ است دبیرخانه دائمی این طرح ملی در نظر دارد با همکاری دستگاه دیپلماسی کشور، دفاتر مراکز سازمان ­های بین ­المللی توسعه ­ای مستقر در ایران،  سفارتخانه ­های خارجی و نهادهای دیپلماتیک و مجامع حرفه ­ای حوزه برند داخلی و خارجی و نیز سازمان­ هایی همچون GS1، ITC و WTO نسبت به توانمندسازی و توسعه ظرفیت اعضای مجمع برای سهم­ آفرینی در دیپلماسی اقتصادی کشور اقدام نماید.​​​​​​​

دانلود پوستر

نظامنامه

طرح سراسري برند ملّی، اقتدار ملّی به استناد اصل 44 قانون اساسی و با اهتمام به ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاي نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 مجلس شورای اسلامی در راستاي ایجاد و تقویت نشان(برند)هاي داخلی، محصولات صنعتی و خوشه­ هاي صادراتی، برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

·         تدوین استراتژی ارتقا تصویر و جایگاه ایران و برند ساخت ایران در سطح جهانی
·         بررسی الزامات تحقق مردمی­ سازی اقتصاد و حکمرانی برندمحور در بازار سرمایه
·         تحلیل و بازیابی حلقه مفقوده تولید کیفی و برندمحور در برنامه هفتم توسعه
·         راهبردهای توانمندسازی دیپلماسی اقتصادي در خدمت تولید صادرات محور
·         شناسایی جایگاه تولید و برند ایرانی در زنجیره ارزش و زنجیره­ های تامین جهانی
·         آسیب­ شناسی گلوگاه­ های قانونی و نهادی حمایت از تولید و توسعه برندهای مولد
·         نقش هوش مصنوعی و تحول دیجیتال در توانمندسازی اقتصاد و توسعه برند ملی ایران
·         عارضه­یابی بحران و ابرچالش ­های تحقق تولید و اقتصاد کیفی و مولد
·         توانمندسازی برندهای خوشنام ایرانی جهت تبدیل ایشان به سفرای اقتصاد ایران

 ​محورها و اهداف علمی

·         توسعه محصول و خدمات بر اساس فناوری، نوآوری و مزیت ممتاز یا متمایز
·         تحول و بلوغ دیجیتال در ساختار سازمان و میزان استفاده از فناوری در ارتباطات
·         ایجاد زنجیره های تامین  و زیرساخت های پایدار و  هوشمند در تولید کالا یا خدمت
·         هویت سازی  و  ایجاد تصویر یکپارچه از  برند در تمامی ابعاد ماهوی و بصری
·         ایجاد نظام ساختاری منسجم  حامی محیط زیست و  مسئولیت پذیر اجتماعی
·         ایجاد ساختارهای حقوقی و قانونی در حفاظت از برند و  دارایی های فکری سازمان

​محورهای بلوغ و تعالی

راهبـردهای ارزیابی و آسیـب ­شناسی سازمان ­های اقتـصادی در مسیـــــر جــــــــــــهانی شدن

سازمان­ ها در گذر از تغییرات انقلاب­گونه از عصر صنعتی به عصر اطلاعات هستند. ورود به بازارهای جهانی یکی از مسائل مهم كشور است كه ذهن مدیران صنایع را به خود مشغول كرده است. جهانی شدن پدیده­ای تک بعدی نیست و فرآیندی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوب می­شود و هرچه جهان به سمت انسجام پیش میرود، اهمیت درک صحیح تفاوت­های فرهنگی افزایش می­یابد. توجه به فرهنگ­های مختلف و توصیه به شناخت نظام ­های فرهنگی و چارچوب­های ادراكی مختلف در این فرهنگ­ها فقط در پژوهش­ های دانشگاهی ­موردتوجه قرار نگرفته است؛ بلکه در كتب آسمانی، ازجمله قرآن كریم (سوره مائده: 44، حج: 14 و 76، روم: 22 و 12، حجرات: 31، زمر: 34) نیز به وجود نظام­های اجتماعی و فرهنگی متفاوت در میان قبایل و ملل اشاره شده است. نظر به اهمیت مدیریت کلاس جهانی در قرن بیست­ویکم و حضور در فضای تجارت جهانی تولید کلاس در کلاس جهانی ضرورت برنامه ­ریزی استراتژیک در کلاس جهانی را اجتناب ناپذیر میكند تا قابلیت عملکردی رقبا شناسایی شود؛ به طوریكه مبنایی برای ایجاد تغییرات دائمی باشد. هدف از این ارزیابی بررسی شاخص ­های كلیدی عملکرد به منظور ارزیابی توانمندی و ظرفیت حضور سازمان­ های ایرانی در زنجیره ­های ارزش جهانی است. ​​​​​​​
سازمان­های حاضر در فرآیندهای علمی مجمع ملّی دیپلماسی برند با توجه به نوع فعالیت تولیدی و یا خدماتی، در حداکثر 6 محور  مختلف که از الزامات سازمان­های کلاس جهانی است مورد پرسش و تحلیل قرار خواهند گرفت و سایر جنبه­ هایی که در توانمندی سازمان در زنجیره های ارزش اقتصاد بین­ المللی موثر است می­تواند به صورت  موارد تکمیلی یا   به عنوان الگوهای قابل توسعه  تعمیم مورد رصد قرار گیرد.


اهم موضوعاتی که پیرامون دیپلماسی اقتصادی ایران جریان دارد و به آن خواهیم پرداخت

سازمان همکاری اقتصادی شانگهای

گروه اقتصادی بریکس

اتحادیه اقتصادی اوراسیا

در عصر جهانی شدن, معیار ارزیابی قدرت ملی کشورها دیگر همانند گذشته قدرت سخت نظامی نیست. امروزه مولفه ها و شاخص های قدرت ملی ابعاد جدیدی را در برمی گیرد که عمدتا مربوط به حوزه های اقتصادی, مالی, علمی- فناورانه و فرهنگی است. در دنیای حاضر, اهمیت مولفه های جدید قدرت (قدرت نرم) نسبت به مولفه های سابق (قدرت سخت) افزایش یافته است. با توجه به همگرایی و درهم تنیده شدن اقتصاد کشورهای مختلف, رویکردهای سیاست خارجی و دیپلماسی و تعیین اهداف و راهبردهای آن, نقش اساسی در توسعه قدرت ملی کشورها ایفا می کند, بنابراین در راستای استفاده از تمامی ظرفیت های ملی و بین المللی, سیاست خارجی ایران نقشی کلیدی در ایجاد محیطی مناسب برای ارتقای جایگاه کشور در نظام بین الملل بر عهده دارد. بر این اساس, توجه به دیپلماسی اقتصادی به عنوان یک رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی ایران و توجه به الزامات رفتاری آن, اهمیتی ویژه یافته است. در راستای تجزیه وتحلیل این مساله, پرسش اصلی این است که سیاست خارجی در دستیابی ایران به جایگاهی قدرتمند در اقتصاد جهانی چه نقشی می تواند بر عهده گیرد و تصمیم گیران کشور در راستای قدرتمندی ایران, چه مولفه هایی را باید محور برنامه ریزی خود قرار دهند؟ در پاسخ به این پرسش, پاسخ این است که رهبران و تصمیم گیران در راستای قدرتمندی ایران و ارتقای جایگاه جهانی اقتصاد آن, باید دیپلماسی اقتصادی را محور سیاست خارجی ایران قرار دهند.
دبیرخانه مجمع ملی دیپلماسی برند در راستای رسالت راهبردی خود مبنی بر پیگیری اصل برونگرایی و درونزایی اقتصاد ملی در سال های اخیر و پس از برگزاری دوره دوره کنگره برند ملی، اقتدار ملی مهم ترین دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی کشور را که بر سطح خرد اقتصاد امکان اثرگذاری داشه است؛ شناسایی و تلاش نموده است زنجیره ذینفعان اقتصادی حاضر در این رویداد ملی را به بهترین شکل ممکن از نتایج موفق دیپلماسی اقتصادی کشور آگاه و ایشان را از دستاوردهای آن منتفع سازد.
مهمترین بخش های دیپلماسی اقتصادی که می تواند بر بخش خرد اقتصاد کشور موثر باشد از منظر این دبیرخانه در سه محور و موضوع تبیین و پیگیری شده است که عبارتند از انعقاد تفاهمنامه تجارت ترجیحی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیگیری ایجاد تجارت آزاد در افق سه ساله، پیوستن ایران به گروه بریکس و عضویت ایران در سازمان همکاری اقتصادی شانگهای.​​​​​​​